20/09/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 174 תוצאות התואמות את החיפוש
מה עובר לו בראש?
מאת: יוכי יעקבזון
מתוך 200 ילדים שנולדים בישראל, אחד, ככל הנראה, יאובחן כאוטיסט. ממצאים מפתיעים אלה הביאו את 'אינדקס אובייקטיבי' לבדוק עבורכם מיהו אוטיסט, מה עובר על המשפחה שלו והאם אפשר לשפר את מצבו?

ראיון מיוחד עם הדס (גורנשטיין) אופק, מרפאה בעיסוק במכון "גיל", מרפאת אורלנסקי של 'כללית' מחוז דן פתח תקווה.

מהי ה"קשת האוטיסטית"?
אופק: "אוטיזם הוא תסמונת, כלומר - האבחנה נעשית באמצעות קיומן או העדרן של התנהגויות מסוימות. צירוף התסמינים, צורת הביטוי שלהם ומידת החומרה שונים מאדם לאדם. הקשת האוטיסטית- זהו מונח המתייחס בעצם לכל הליקויים הקשורים לתסמונת האוטיסטית- ליקויים הכוללים ליקויים בשפה, בתקשורת לא שפתית, הפרעה בתפקוד החברתי וליקויים בגמשיות מחשבתית והתנהגותית. לילדים על הרצף האוטיסטי עשויים להיות ליקויים נלווים כגון- ליקויים בויסות החושי, לקויות למידה, פיגור, לקויות למידה, הפרעות באכילה ועוד."
 
כיצד מתבצע האבחון לאוטיזם?
"כיום ברור שחשוב מאוד להגיע לאבחנה נכונה, ולהתחיל טיפול מתאים מוקדם ככל האפשר. האבחון קשה, בשל הפנים הרבות של הלקות, ומשום שתופעות המאפיינות אוטיזם משותפות גם ללקויות אחרות, ורק הצירוף המסוים של קשיים מוביל לקביעת אבחנה של אוטיזם. התסמינים שהזכרתי משמשים להגדרת התסמונת, אבל אינם כלי אבחון בפני עצמם. האבחון חייב להיעשות בידי צוות של אנשי מקצוע המכירים היכרות רחבה ומעמיקה של הלקות, והמנוסים בשימוש בכלי האבחון המקובלים.
התנאי להגדרת אוטיזם הוא הופעתם של שישה או יותר מתוך שנים-עשר הקריטריונים הבאים, כאשר לפחות שניים מהם בתחום היחסים החברתיים, אחד בתחום התקשורת ואחד בתחום ההתנהגות:
ליקוי חמור בשימוש במספר התנהגויות לא מילוליות כמו קשר עין, הבעות פנים, תנוחות הגוף ומחוות (רמיזה באמצעות תנועות אברי הגוף) לצורך ניהול יחסי גומלין חברתיים.
כשלון בפיתוח יחסי חברות עם בני גילו התואמים את השלב ההתפתחותי שלו.
היעדר חיפוש ספונטני לשתף אחרים בהנאה, בהתעניינות או בהישגים, למשל אין הוא מראה לזולת, מביא או מצביע על חפצים המעניינים אותו.
היעדר הדדיות ביחסים החברתיים והרגשיים.
עיכוב בהתפתחות השפה המדוברת או היעדרה המוחלט, שאינו מלווה בניסיון לפצות על כך באמצעות פיתוח דרכי ביטוי לא מילוליות חלופיות כמו מחוות והבעות פנים.
ליקוי בולט, בקרב ילדים עם יכולת דיבור, ליזום או לנהל שיחה ולהתמיד בה.
שימוש בשפה באופן תבניתי (סטריאוטיפי) וחזרתי או שימוש בשפה ייחודית ואישית.
היעדר משחקי דמיון ספונטניים (משחקי כאילו) או משחקי חיקוי חברתיים מגוונים התואמים את הרמה ההתפתחותית.
התעסקות יתר באחד או יותר תחומי עניין מצומצמים ונוקשים המאופיינת בעוצמה או בהתמקדות חריגה.
היצמדות נוקשה וברורה לטקסים או להרגלים מסויימים ובלתי פונקציונליים.
דפוסי תנועה חוזרים ונישנים וסטראוטיפיים (למשל ניפנופים או סיבוב של הידיים או האצבעות או תנועה של כל הגוף.)
התעסקות יתר נמשכת עם חלקי חפצים.
איחור בתפקוד או תפקוד לא רגיל במהלך השלוש השנים הראשונות לחיים לפחות באחד התחומים הבאים: יחסים גומלין חברתיים, שימוש בשפה לצורך תקשורת חברתית, או במשחק סימבולי או של דמיון."
 
באילו שיטות מטפלים באוטיסטיים ועד כמה הטיפול מיטיב את המצב?
"ככלל, הבאת אדם עם תסמונות הקשת האוטיסטית לריפוי מוחלט היא נדירה מאוד, אם היא קיימת בכלל. למרות זאת, ישנן שיטות וגישות טיפול רבות, אשר יכולות לקדם את המטופל בתחומים השונים של הלקות (תקשורת, קוגניציה, עצמאות, התנהגות וכו'). מאחר שכל אדם לוקה בלקויות אלו בצורה שונה ודרגת חומרה שונה מזולתו, אין טיפול אחד שמתאים לכולם, ויש להתאים את הטיפול לפי אופי הלקות והחומרה שלה. באופן כללי, טיפול אינטנסיבי ויומיומי, והתחלה מוקדמת ככל האפשר, יגבירו את סיכויי ההצלחה. בין שיטות הטיפול העיקריות נמצא את שיטת ABA, ראשי תיבות של Applied Behavioral Analysis – "ניתוח התנהגותי יישומי". הנחת היסוד בשיטה היא שתגובת המטפל משפיעה על התנהגות המטופל: חיזוק חיובי מגביר ומדרבן אותה והעדר חיזוק מחליש ומצמצם אותה.
פרויקט תו"ת שאנו מפעילים במרפאה, אותו הגה ד"ר דיאמונד גרי, כולל טיפול משותף של קלינאית התקשורת, אסתי רזניק ומרפאה בעיסוק אשר מוכשרות לטיפול באוטיסטיים. התהליך הטיפולי שנמשך עד להשמתו של הילד במסגרת חינוכית מתאימה, כולל לא רק את הילד, אלא גם את משפחתו. הטיפול מלווה בהדרכת הורים אצל הפסיכולוגית במכון, על מנת לעבד את קבלת האבחנה, להדריך בנושאים פורמאליים- ביטוח לאומי ועוד. בנוסף, הילדים נמצאים במעקב אצל רופא התפתחותי שהוא גם מנהל היחידה.
מלבד השיטות שציינתי יש שיטות נוספות כמו שיטת DIR - Developmental Individual and Relationship, שיטת TEACCH- Treatment and Education of Autistic and Related Communication handicapped Children, שיטת Option (אפשרות) ועוד."
 
האם ניתן למנוע לידת ילד אוטיסט בזמן או לפני הריון?
"רק אצל חלק קטן מהלוקים בתסמונות הקשת האוטיסטית קל להצביע בבירור על הגורמים ללקות. הדוגמאות לזה הן הלוקים בתסמונת רט- מחלה חד גנטית, דומיננטית של כרומוזום X ובתסמונת האיקס השביר. אולם, לגבי הרוב הגדול של הלוקים בתסמונות הקשת האוטיסטית, הגורמים אינם ברורים. ככלל המדענים נוטים להאמין שלקויות אלה נגרמות משילוב של תורשה גנטית מורכבת המושפעת מפגמים קטנים בעשרות גנים, וגורם סביבתי לא ברור.
נכון להיום עדיין לא גילו סיבה יחידה ומובהקת הגורמת לאחד הסוגים של הספקטרום האוטיסטי. תאוריות ישנות לגבי הסיבה לתסמונות הספקטרום האוטיסטי הופרכו. למשל בתחילה חשבו שתיפקוד הורי לקוי גורם לאוטיזם, אך תאוריה זו הופרכה."
 
מהם הנתונים החדשים לגבי מספר האוטיסטיים בישראל?
"1: 200 לידות, ילד אחד בכל 200 לידות, כאשר מספר הבנים האוטיסטים גדול פי 4 מהבנות. בארה"ב מדובר כבר על ילד אחד לכל 150 לידות.
בשנים האחרונות יש עלייה במקרי האוטיזם. עלייה זו נובעת כנראה גם על רקע של אבחון רב יותר מתוך ידע רב יותר שקיים."

מה קורה למשפחה שיש בה ילד אוטיסט?
"זוהי שאלה מורכבת מאוד. באופן עקרוני כל אדם מקבל את הבשורה הלא פשוטה הזו בלשון המעטה בצורה אחרת אבל כולם מתמודדים עם תהליך כלשהוא של אבל על "אובדן" הילד המושלם שחשבו שיהיה להם. פעמים רבות התגובה הראשונית היא הכחשה – "הוא לא מסתכל כי זה לא מעניין אותו...." "כאן הוא לא משחק אבל בבית הוא כל הזמן משחק עם ילדים". לאחר מכן הם כועסים ומאשימים את כולם. בשלב הבא הם מנסים להתמקח ולבדוק איך אפשר לשנות את המצב. לאחר מכן עשויה להופיע הרגשת עצבות גדולה או אפילו דיכאון ולבסוף ההורה מתחיל להפנים את קשיו של הילד ומנסה לבדוק באילו דרכים אפשר לעזור. אי אפשר לומר שההורים לא ממשיכים ומנסים "לתקן" את הילד ולפעמים זו דרכם להתמודד. חלק מההורים יהיו פאסיביים יותר וחלק אקטיביים מאוד, לעיתים אף יותר מידי עד לכדי הצפה של הילד. תפקידנו לעזור להם למצוא את האמצע תוך שמירה עליהם ועל הילד.
ילד עם לקות כלשהיא מכל סוג משפיעה מאוד על הזוגיות ולעיתים מחדדת קשיים שהיו בזוגיות קודם. יש הורים שקושי מסוג זה יגרום לליכוד ויש זוגות רבים המתגרשים בעקבות אבחנה כזו.
אחים לילדים אוטיסטים, כמו אחים לילדים עם לקות אחרת מגלים כי הם צריכים להתפשר יותר ולעיתים הם תופסים מקום במשפחה בצורות יותר משמעותיות מילד ללא אח עם לקות- מצטיינים במשהו או יוצרים בעיות סביבם כדי שיתייחסו גם אליהם. הם צריכים ללמוד לחיות עם אח שאינו תמיד צפוי ולהתפשר על דברים החשובים להם בשבילו. תפקיד ההורים והמטפלים במשפחה הוא לסייע להורים לעזור לילדם לתפוס את מקומו ולהרגיש כי גם הוא מקבל את תשומת הלב לה הוא זקוק."
 
תצלום אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה.
תאריך: 02/06/2011
גיליון: 788
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il