31/08/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 112 תוצאות התואמות את החיפוש
שבועות: סידן וסגולותיו
מאת: דר' אסנת סטון
חג השבועות בפתח, וזוהי הזדמנות מצוינת להרבות באכילת מוצרי חלב. ד''ר אסנת סטון, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מסבירה מהו הסידן שיש במוצרי החלב, חשיבותו וכמובן מתכונים טעימים דלים בשומן ועשירים בסידן.
חלב ומוצריו מבקר, כבשים ועיזים מהווים מקור לאנרגיה זמינה, לחלבונים באיכות גבוהה, ומקור עיקרי לסידן. מוצרי החלב מספקים גם מינרלים נוספים בהם זרחן, אשלגן, מגנזיום וסלניום, וחלקם מספקים גם ויטמינים מסיסים בשומן (בעיקר ויטמינים A ו-D ) וויטמינים מקבוצת B. חלק ממוצרי החלב מועשרים בחיידקים פרוביוטיים התורמים לבריאות, ובסיבים פרה-ביוטיים, המעודדים שגשוג החיידקים הפרוביוטיים במעי.
הסידן הוא המינרל השכיח ביותר בגוף האדם ומהווה כ 1.5% ממשקלינו. מרביתו נמצא בשלד ובשיניים ומיעוטו נמצא בדם וברקמות נוספות. אנו מסוגלים לספוג רק כ 20%-30% מכמות הסידן שאנו צורכים. לסידן חלק בתהליך התכווצות השרירים ופעילות הלב, וכן בתפקוד תקין של העצבים. כמו כן, הסידן מפחית לחץ דם ותורם לקרישת דם תקינה. צריכה נאותה של סידן מפחיתה את הסיכון למחלות שונות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. מחסור בסידן עלול לגרום לפרוק מוגבר של העצמות ולהתחלת תהליך אוסטיאופורוזיס, גם אצל צעירים.
הסידן הוא מרכיב עיקרי בבניית עצמות אצל ילדים ולכן תקופת הילדות, בה ספיגת הסידן גדולה יותר, היא חלון הזדמנויות לסייע לעצמות להתחזק. שיא מסת העצם נקבע עד גיל 30, כך שצריכת סידן מספקת בגיל הילדות מבוגר יותר תפחית את הסיכון לשברים בעצמות בגיל מבוגר יותר.
לחלק מהאוכלוסייה יש רגישות לסוכר החלב (לקטוז), העלולה להתבטא בכאבי בטן ושלשולים. במקרים כאלה ניתן לאכול גם מוצרי חלב מוקשים כמו גבינה לבנה קשה, גבינה צהובה וקוטג' שהן גבינות דלות בלקטוז. בנוסף, ניתן להשלים את אספקת החלבון והסידן ממאכלים אחרים כמו: סרדינים, טחינה גולמית, קטניות (במיוחד סויה), שקדים, פירות יבשים, גרעינים ואגוזים שונים, ירקות עליים כברוקולי, כרוב וכרובית, משקאות סויה מועשרים בסידן.
מוצרי החלב הנבחרים בתבונה יכולים להפוך את התזונה בחג ובכלל לבריאה יותר. כדאי לפזר את צריכת מוצרי החלב לאורך היום כדי למקסם את ספיגת הסידן בגוף.
 
כמות הסידן היומית המומלצת
לילדים בגיל 4-8: 800 מ"ג סידן ליום
לילדים בגיל 9-18: 1300 מ"ג סידן ליום
גברים ונשים עד גיל 50: 1000 מ"ג סידן ליום
נשים מעל גיל 50: 1200 מ"ג סידן ליום
נשים בהריון או נשים מניקות: 1300 מ"ג סידן ליום
 
מתכון לפשטידת ירקות/ אילת דבי, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות
דרך נפלאה להכיר לילדים ירקות שונים ולשלב בתוכם מוצרי חלב רבים, אפשר לגוון גם בצורות ההגשה – תבנית אפיה, תבנית מאפינס , עם תחתית של עלי פילו או כלביבות אפויות (להוסיף קצת יותר קוואקר להסמכה)
חבילת תרד טחון קפוא / 2 כרוביות בינוניות/ 2 קופסאות פטריות טריות חתוכות
2 בצלים מוקפצים בכף שמן זית/ 2 חצילים אפויים או מבושלים במיקרו
1 קוטג' או גבינה לבנה עד 5% שומן
4 ביצים טרופות
3 כפות גדושות קוואקר
150 גר' גבינה בולגרית מגורדת 5%
מלח, פלפל, שום – לתבל לפי הטעם
אפשר לפזר מעל: 50 ג' גבינה צהובה עמק לייט מגורדת/ 2 כפות פרמזן
מערבבים את כל החומרים ומכניסים לתבנית, לאפות בחום בינוני כ- 40 דק'.
תאריך: 02/06/2011
גיליון: 788
עמוד: 24
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il