16/10/2013
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 126 תוצאות התואמות את החיפוש
בעל המאה הוא בעל הדעה
מאת: יוכי יעקבזון
רובנו, בואו נודה, לא באמת בודקים לעומק כל מוצר לפני שאנחנו רוכשים אותו. רובנו גם לא יודעים שכצרכנים, יש לנו זכויות. ששובר התשלום איננו תמיד גזירה משמיים. חוסר המודעות גורם לפעמים להוצאות מיותרות ובעיקר לעוגמת נפש.
כמה דברים שחשוב לדעת, לפני שיוצאים לקניות.
 
יום אחד נכנסה א' למכון כושר סמוך לביתה. א' עשתה סיבוב במקום, התרשמה מאוד מרמת המתקנים וצוות המדריכים, והחליטה לרכוש מנוי למשך שנה. על פי נהלי המכון, נדרשה א' להביא למכון אישור רפואי המתיר לה להתאמן. לאחר מספר אימונים, החלה א' לחוש כאבים חזקים ברגלה ופנתה מיד לרופא. הרופא שלח אותה לבדיקות ובינתיים אסר עליה להתאמן עד סוף תקופת המנוי.

א' פנתה לנציגי מכון הכושר, הראתה להם את המלצת הרופא וביקשה להפסיק את התשלום על המנוי. להפתעתה הרבה, נתקלה בסירוב עיקש, בטענה שלפי נהלי מכון הכושר לא ניתן לבטל מנוי. הם הציעו לה להקפיא את המנוי, ובהמשך לחזור ולממש אותו לאחר שיפוג תוקף הוראת הרופא. א' לא הסכימה לקבל את ההצעה הזאת, מפני שלא ידעה האם בעייתה הרפואית תיפתר לאחר שנה, אך במכון לא השתכנעו. א' המאוכזבת התלבטה מה לעשות.

א' אינה הלקוחה היחידה שנתקלה בחומה גבוהה וקרירה מול גוף צרכני, גדול וחזק או שכונתי וקטן. רוב האנשים שנקלעו למצב דומה התייאשו, בסופו של דבר, ביצעו אחר הוראת מכון הכושר והקפיאו את המנוי במחשבה שאולי יחזרו אליו בהמשך, אם יחושו טוב יותר ואולי יצליחו לממש אותו מתישהו בתקווה כי כספם לא שולם לשווא. אבל א' בחרה שלא לקבל את רוע הגזירה.

היא פנתה אל המועצה הישראלית לצרכנות ותלונתה הגיעה אל ציפי קיברסקי, הממונה על פניות הציבור במועצה, שפנתה אל מכון הכושר. בפנייתה ציינה קיברסקי כי לפי עמדת המועצה לצרכנות, תנאי בחוזה אחיד, הכובל את הצרכן עד לתום תקופת החוזה – ללא אפשרות לסיים את ההתקשרות מכל סיבה שהיא, הוא תנאי מקפח על פניו. הדבר נכון, על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בבקשה להפסיק את המנוי מסיבות בריאותיות.

על-פי חוות דעת משפטית שהתגבשה במועצה הישראלית לצרכנות, אם נמנע מהצרכן להמשיך את חברותו במכון כושר ולהשתמש במתקניו באופן סדיר בשל מגבלה רפואית שהתארכה זמן רב או שהפכה לכרונית, והדבר אף אומת בחוות דעת רפואית – יש לראות בכך חוסר אפשרות של הצרכן להמשיך לקיים את ההתקשרות. זאת, מבלי שיוכלו הבעלים של מכון הכושר להמשיך ולדרוש את אכיפת החוזה או לתבוע פיצויים בגין הפרתו. קיברסקי הוסיפה כי על פי החוק, מי שנפגע מהפרת חוזה, במקרה זה מכון הכושר, אינו יכול לדרוש לקיים את החוזה כאשר הוא אינו בר ביצוע, או שאכיפתו בלתי מוצדקת בנסיבות העניין.

בפגישותיה עם מומחי המועצה הישראלית לצרכנות, נדהמה א' לגלות כי לפי החוק חל איסור על מכוני כושר לרשום מתעמלים לתקופה ממושכת ללא אישור רפואי על מצבם התקין. במקרה של א' ניתן אישור רפואי למכון בתחילת המנוי, שהעיד על מצב בריאותי תקין, אך אם נכתב אישור רפואי חדש המעיד על מגבלה רפואית או על מגבלה שהפכה לכרונית, המונע מן המתעמל להתעמל במכון הכושר במשך תקופה ארוכה, האישור החדש מבטל את האישור הרפואי המקורי.

תשובת מכון הכושר לא איחרה לבוא. בעקבות פניית המועצה לצרכנות החליטה הנהלת מכון הכושר, "בניגוד לנהלים ולפנים משורת הדין" לדברי הנהלת המכון, לבטל את המנוי של א' לאלתר ולהחזיר לה את כספה. במקרה זה מדובר בהפי-אנד, אבל מדי יום נולדים סיפורים רבים של צרכנים שרכשו מוצר או חתמו על הוראת קבע לקבלת שרות מסוים, ומצאו את עצמם בתוך סבך בירוקרטיות של "נותני שרות" חסרי אמפתיה, מועברים מנציג שרות אחד למשנהו, נדרשים לשלוח עוד ועוד טפסים כדי שמישהו יטפל בבקשתם ויוצאים מן התהליך מותשים, לרוב בהפסדים כספיים ניכרים.

לפני כחודש חל "יום ללא קניות". לאירועי יום זה, שנערך מדי שנה ב17 השנים האחרונות במדינות רבות בעולם, יש משמעות חברתית, כלכלית וסביבתית רבה. המטרה הרשמית של מארגני "יום ללא קניות" היא להביע מחאה על תוצרי תרבות הצריכה, ביניהן הפרסומות- שבמקרים רבים אינן אומרות את האמת על המוצר ומטעות את כולנו. כך למשל, נוקטים הפרסומאים בטקטיקה של הבטחות שווא, למשל במוצרי קוסמטיקה: למרות שהרבה יותר זול לקנות קרם לחות בלי חותמת של חברה זוהרת, נשים רבות מתפתות וקונות מוצרי קוסמטיקה באלפי שקלים כי אלו מבטיחים להן שהן תהפכנה לצעירות יותר וכי הקרם יפחית את קמטיהן. המציאות היא שקרמים כאלה עובדים על שכבת העור החיצונית והשפעתם על העור אינה משמעותית במיוחד.

אבל כפי שרוב הצרכנים אינם בודקים בציציות את המוצר לפני הרכישה וידם קלה על כרטיס האשראי, כך רובנו לא יודעים שיש חוק שנועד להגן עלינו מפני הבטחות שווא. מדובר בחוק להגנת הצרכן. "חוק הגנת הצרכן משנת 1981 חוקק במטרה לאזן את יחסי הכוחות בין צרכנים לבין בעלי עסקים" מסבירה רקפת וינטרוב, דוברת המועצה הישראלית לצרכנות. "החוק חל על כל עסקת מכר כלשהי או שירות. הוא עוסק בעסקאות פרטיות בלבד ומקיף את כל ענפי המשק למעט שני תחומים- בנקאות וביטוח, לגביהם קיימים חוקים נפרדים. הוא עוסק במספר נושאים עיקריים- הטעיית הצרכן וניצול מצוקתו, מכירות באשראי מכירות מיוחדות ורוכלות, רכישת יחידות נופש, עסקת מכר מרחוק, סימון מוצרים, תובענה ייצוגית."

סקר שנערך בנושא גילה כי מחצית מהישראלים לא יודעים שיש לצרכן זכות ביטול מלאה של עסקת רוכלות, בתנאים מסוימים. מה עוד אנחנו לא יודעים?

כשבעים אחוזים מאיתנו לא יודעים כי שליחת הודעת טקסט (sms) באורך של יותר מ 70 תווים מחייבת אותנו בחלק מחברות הסלולאר על יותר מהודעה אחת. למה אנחנו לא יודעים? כי אף אחד לא טורח ליידע אותנו? או כי דואגים לכך שלא נדע מזה? אולי שתי התשובות נכונות. מעניין לגלות שעל שאלת הסוקרים "מה היית עושה אם היית יודע שבשליחת הודעת טקסט ארוכה אתה מחויב ביותר מהודעה אחת?" ענו 40.5% מאלו שלא ידעו, כי היו מקצרים את הודעותיהם, ו 56.6% היו גורמים לילדיהם לקצר את ההודעות שלהם.

מהי המגמה כיום בישראל של מודעות הצרכנים לזכויותיהם?

וינטרוב: "המועצה לצרכנות פועלת על מנת לגרום למודעות רבה יותר לזכויות צרכנים בקרב קהלים שונים ומגוונים במדינה על ידי פעילויות חינוך והסברה שונות, וכן בהפעלת צרכנים פעילים למטרות צרכניות. אנחנו מפתחים פעילויות חינוכיות לילדים ונוער, הן במקצועות הלימוד- פיתחנו תוכניות המשלבות צרכנות נבונה וחינוך לשוני, מתמטיקה וצרכנות, וכן אזרחות וצרכנות הוגנת ונבונה. בנוסף המועצה לוקחת חלק בפרויקט של המועצה הלאומית לכלכלה לפיתוח תוכנית לימודים בחינוך פיננסי. כל התוכניות מפותחות מתוך ידיעה שבבית הספר ישנה הזדמנות לפגוש את הצרכנים העתידיים וכן את בעלי העסקים העתידיים. אנו מאמינים כי מתן הידע לילדים וההמחשה לגבי חשיבות הידע, יביא לידי כך שבעתיד אכן יהיו צרכנים מודעים מאוד ופעילים בתחומים צרכניים.

גם בקרב מבוגרים חשוב לנו לא לוותר, ואנו מקיימים פעולות הסברה לצרכנים מבוגרים, שבאופן יחסי נחשפים ליותר עוולות צרכניות בגלל קשיים שונים בשוק- אי ידיעת השפה, חוסר הכרות עם השוק המתפתח, קהלי היעד העיקריים הם קשישים, עולים חדשים והמגזר הערבי. ועדיין יש עוד הרבה מקום לשיפור והתקדמות ברמת המודעות."

באיזה תחום מתקבל מספר התלונות הגדול ביותר של צרכנים שזכויותיהם אינן מכובדות?

"למועצה לצרכנות מגיעות כ- 70 אלף תלונות בשנה. את המקום הראשון תופס תחום התקשורת הכולל את חברות הסלולר, הטלפון הנייח, הכבלים, הלווין והאינטרנט."

מפתיע? לא ממש. שיטוט בפורומים שונים של צרכנים ברחבי רשת האינטרנט יגלה סיפורים מרגיזים, אבסורדיים ומוזרים על התייחסויות של חברות גדולות לצרכן הקטן. חלקם של הצרכנים בוחרים להוציא את תסכולם ברשת, חלקם הקטן יותר, למרבה הצער, יפנה לקבלת סיוע משפטי. לאלה שהחלו בתהליך שכזה, קל זה לא יהיה, אבל במקרים רבים זה יהיה שווה את המאמץ.

אז מה אפשר לעשות אם נפגעתם?
ניתן לפנות למועצה לצרכנות, להגיש תלונה או לבקשת ייעוץ דרך אתר האינטרנט- http://www.consumers.org.il/
כל פניה מופנית למטפל בתחום. המתלוננים או המבקשים ייעוץ מקבלים מספר פניה ויכולים לבדוק את התקדמותה כל העת. הטיפול מתמקד בהבנת הבעיה, יצירת קשר עם בעל העסק, הצגת החוק והדרישות בהתאם.

הערה: הכתבה "בעל המאה הוא בעל הדעה" נפתחה בסיפורה של א' על חדר הכושר. "אינדקס אובייקטיבי" מבקש לבהיר כי אין מדובר באף אחד מחדרי הכושר בראש העין.

 

תאריך: 30/12/2010
גיליון: 767
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדוברת
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il