14/09/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 173 תוצאות התואמות את החיפוש
כתבה ב-12 קמ''ש
מאת: אייל פיליפסבורן
לפי נתוני הביטוח הלאומי, מספר הקשישים ובעלי הנכויות בראש העין מגיע לכ-חמשת אלפים איש. אם אתם משתייכים לקבוצה זו, יש סיכוי סביר שאתם רכשתם או שקלתם לרכוש קלנועית. משרד התחבורה מקל על רכישת הקלנועית ותפעולה, הכבישים, הנהגים והביטוח- הרבה פחות.
כל מי שהולך ברחובות ראש העין, בין אם במרכז המסחרי הישן ובין אם בפארקים בשכונת אפק, לא יכול שלא לשמוע את זמזום הקלנועית. הצליל היבבני מלווה כל מדרכה בראש העין ונדמה שהוא חלק בלתי נפרד מהזהות של העיר. גם נהגי רכבים זכו לראות קלנועיות מקרטעות מולם, משתרכות במהירות של 12 קמ"ש (המהירות המותרת בחוק עבור קלנועיות). קלנועיות הן חלק בלתי נפרד מכבישי ראש העין. כאן מתחילה הבעיה. הן לא אמורות להיות. נחזור לכך בהמשך.
הקלנועית החלה את דרכה בבריטניה בסוף שנות ה-60'. ממציא הקלנועית הראשונה רצה לבנות כלי שיסייע לקרוב משפחה שחלה בטרשת נפוצה. מאז הכלי משמש עשרות מיליוני אנשים בגילאים מתקדמים או מוגבלים בתנועה. בארה"ב, אנשים בעלי עודף משקל חמור עושים שימוש נרחב (משחק המלים מקרי לגמרי) במכשירים אלו על אף שאין להם מגבלה פיזית רפואית המונעת מהם ללכת מרחקים ארוכים.
בישראל, עיקר המשתמשים הם אוכלוסיית הגיל השלישי ובמידה פחותה יותר, אנשים המוגבלים בתנועתם. אם לשפוט מנתוני הביטוח הלאומי לשנת 2010, אוכלוסיית הגיל השלישי (בני 65 ומעלה) בראש העין עומדת על 2,700 איש. 2,300 איש נוספים מקבלים גמלת נכות כללית. ע"פ תקנות משרד התחבורה, כל אדם שעבר את גיל 16 או לחילופין אדם אשר אינו יכול להתנייד בעצמו אך מסוגל פיזית ומנטאלית לתפעל את הקלנועית- רשאי להתנייד באמצעות כלי זה.
 
"זה מגיע עם חלונות חשמליים?"
נכון, הבחירה של קלנועית כפופה לשיקולים אישיים של כל משתמש. השאלה היא האם לוקחים את השיקולים הללו בחשבון. לא פעם ולא פעמיים אנשים נתקלו בקלנועיות יקרות וגדולות מדי לא ניתן היה לתמרן בהם בסמטאות צרות. אחרים קנו קלנועית על סמך המלצות ולא הבחינו ברדיוס הסיבוב שלהן עד הפעם הראשונה שיצאו מחניון צר במיוחד.
הקלנועיות מסווגות באופן גס לשתי קטגוריות: הקלנועיות לניידות בסביבה עירונית ואלו לסביבה הקרובה בלבד. הסוג הראשון מאפשר טווח נסיעה של 30-40 ק"מ ורוב הקלנועיות המשויכות לסוג זה, מכילות שני מצברים ומסוגלות להגיע למהירות של 12 קמ"ש. הקלנועיות המשויכות לסוג השני מאפשרות טווח סמלי יותר של 13 ק"מ ומהירות נסיעה מקסימלית של שש קמ"ש. מהירות זו שקולה להליכה מהירה למדי. היתרון של הקלנועיות מהסוג השני הוא מחירן הנמוך בהרבה (כמחצית ממחירה של הקלנועית הסטנדרטית) ובמשקלן הנמוך. החיסרון העיקרי הוא הטווח הקצר.
במבט ראשון, טווח של 13 ק"מ נדמה כסביר לאדם המתנייד מביתו לקניות או סידורים וחזרה לביתו. ייתכן ובמקרים מסוימים הטווח אכן מספיק אבל הקונה חייב לקחת בחשבון תרחישים בלתי צפויים. כל ביקור לא צפוי, מכשול המחייב דרך עקיפה או יום סידורים צפוף למדי מעמידים את המצברים בקלנועית במבחן. מבחן שהן עלולות שלא לעמוד בו. ועוד לא התחלנו לדבר על נהיגה לילית המצריכה הפעלה של מערכת האורות הגומעת אנרגיה נוספת מהמצבר.
טווחי המחירים עבור קלנועיות נעים בין 14,000-20,000 ₪ לקלנועיות המיועדות לסביבה העירונית. הקלנועיות לסביבה הקרובה, אלו בעלות הטווח של 13 ק"מ, מתומחרות בטווחים של 8,000-10,000 ₪. כמו אצל "אחיהם הגדולים", הרכבים הפרטיים, גם בארץ ישנם פערי מחירים גבוהים למדי לעומת חו"ל. קלנועיות מקבילות בבריטניה עולות כ-40% פחות.
גם אחרי שהחלטתם על הקלנועית המתאימה לכם, חשוב לשמור על ערנות. ישנן עשרות תביעות של לקוחות שרכשו קלנועיות וגילו שההספק שלהן חלש בהרבה מזה המצוין במפרט הטכני. קלנועיות אחרות הכילו מצברים לא תקינים וגם היו מקרים של קלנועיות שהוזמנו ופשוט לא הגיעו.
חשוב שתתעקשו לבצע את הדרכת הנסיעה על אותה קלנועית שרכשתם. אם הזמנתם אמצעי תאורה (לא כל הקלנועיות מגיעות עם עזרים אלו כסטנדרט) חשוב שתבחנו את הקלנועית בשעות מאוחרות כדי לבדוק אם מערכת התאורה תקינה.
 
החוק היבש והכביש הרטוב
מכיוון שההיתרים והדרישות עבור נהיגה בקלנועית הם סלחניים למדי, התקנות לגבי התניידותן מחמירות. אחת מהן קובעת ש:" לא ינהג אדם בקלנועית בכביש אלא לשם חצייתו." תיאורטית, חל איסור לבעלי קלנועית לנוע בכביש לצד כלי הרכב הממונעים. בפועל, לתקנה זו יש מספר סייגים. כך למשל, אם לצד הכביש אין מדרכה או שהמדרכה רצופה במכשולים ואינה מאפשרת נסיעה עליה וכן אם אין כבש ירידה מהמדרכה לכביש, או אז, רשאי בעל הקלנועית לרדת לכביש. סייגים אלו נועדו להקל על התניידותם של אלו הצריכים להשתמש בקלנועית אבל רבים מנצלים את הסייגים הללו ובפועל נוהגים באופן חופשי בכבישי העיר. לכל שורת התקנות יש מכנה משותף אחד: אין, נכון להיום, כלים למשרד התחבורה או לכל גורם אחר להעלות את התקנות מהנייר - אל הכביש.
הקלנועיות נהנות ממעמד של כלי רכב מיוחס. בעלי קלנועיות אינם מחויבים בביטוח חובה, הם לא מחויבים לעבור טסט או אפילו מבחן תיאורייה וכן אין שום אישור רפואי שרוכש הקלנועית מחויב להציג בכדי לרכוש קלנועית. ניתן אומנם לטעון שהערמת מכשולים על קניית קלנועית סותרת את מטרתה הראשונית- להקל על התניידותם של אלו המוגבלים בתנועה או שאינם יכולים הוציא רישיון אבל העובדה ההבלתי ניתנת להפרכה היא שרוכשי הקלנועית ימצאו את עצמם, במוקדם או במאוחר משתלבים בתנועה בכבישים ואין כל דרך לוודא שיש להם את הכלים להתמודד איתם.
שרון רצבי פוסט מכירה את הבעייה היטב. היא מוסמכת ע"י משרד התחבורה לספק הרצאות על בטיחות הקלנועית ועל הוראות השימוש בה. שרון יודעת לספר שחלק לא מבוטל ממשתמשי הקלנועית מעולם לא הוציאו רישיון ורבים מהם לא מכירים את התמרורים או את חוקי התנועה בכבישים בהם הם נוסעים. אחד המסרים ששרון מחדדת בהרצאותיה הוא הביטוח. אומנם אין מחויבות לבעל הקלנועית לבטח אותה מפני תאונות אבל ישנם לא מעט סיפורים של בעלי קלנועיות שהתנגשו ברכבים, עצמים או אפילו הולכי רגל. הקלנועיות מוגבלות ל-12 קמ"ש כך שאין מקרים מתועדים של הולכי רגל שנפצעו קשה כתוצאה מפגיעת קלנועית אבל גם במהירות זו (השקולה לריצה בקצב בינוני), אדם יכול להיפגע ולתבוע את הנהג הפוגע בסכומי עתק. חוב של עשרות אלפי ₪ יכול לטלטל את אורח החיים של האדם הבריא והעובד, קל וחומר, את אלו- של האדם המוגבל והמתקדם בשנים.
שרון רצבי-פוסט מציינת דגשים נוספים: הימנעות מכיסויים הפוגעים בשדה הראייה ויוצרים אדים על השמשה הקדמית, הוספת מחזירי אור השימושית במיוחד בחורף בהם הימים מתקצרים.
 
קלנועית- הגירסא הכשרה
דמיינו מצב היפותטי- אדם בעל מוגבלות פיזית ושומר מצוות מסתייע בקלנועית. עם כניסת השבת, אותו אדם נמצא בדילמה, האם הוא רשאי להשתמש בקלנועית? מחד, צו הדת אינו מאפשר לו לתפעל מכשיר חשמלי. מאידך, הקלנועית היא אמצעי ההתניידות היחידי שלו ובלעדיה, הוא נתון לחסדי אנשים זרים שידחפו את הקלנועית או לחילופין, לבחור נקודה אחת בביתו ולבלות בה את השבת.
הדילמה אינה זרה למכון צומת. מכון זה, מאפשר פתרונות מודרניים לסוגיות הלכתיות. ע"פ ההלכה, מסבירים במכון צומת, האיסור על מלאכה בשבת נתונה על היהודי המאמין ולא על המכשיר. במילים אחרות, על היהודי המאמין להימנע מלהפעיל מכשירים חשמליים אך אין מניעה שמכשיר חשמלי יפעל ביום שבת, כל עוד הפעלתו בוצעה לפני כניסתה. במכון צומת פיתחו מנגנון המקיים זרם חשמלי קבוע ובעוצמה נמוכה מאוד בקלנועית. כאשר אדם משתמש בקלנועית הוא מגביר את הזרם ולא מפעיל אותה וכך נשמרת קדושת השבת בתפעול המכשיר.
במכון צומת מציינים כי סוג זה של פטנט מקיים את מצוות עונג שבת ופוטר את מקורביו של האדם המוגבל מדחיפת כיסא הגלגלים הידני (או כל מתקן אחר) לאורך כל השבת. ניתן לפנות למכון צומת (כתובת: http://zomet.org.il ) לרכישת התקן השבת.
קלנועיות של אפיקים רכב חשמלי מצוידות בהתקן זה. יש לציין כי ע"פ אתר מכון צומת, אין מניעה להרכיב את המערכת על דגמי הקלנועיות האחרים הנמכרים בישראל.
"תמיד תצפה לבלתי צפוי" (הרקליטוס)
הפתגם המופיע לעיל, נכתב לפני 2,500 שנה אבל הוא מצליח לסכם את שוק הקלנועיות של ההווה (וכמעט כל תחום אחר). בעת רכישת קלנועית, חשוב לקחת בחשבון לא רק את הסידורים והשימושים הנפוצים אלא גם את התרחישים הלא צפויים, הנסיעות הלא מתוכננות והרחובות הצרים שתצטרכו להתנייד בהם. גם בכביש. גם סוכנויות הקלנועיות יכולות להיתקל בבעיות, משלוחים יכולים להתעכב, תקלות עלולות לצוץ. אל תמהרו למכור את הקלנועית הישנה שלכם לפני שאתם מוודאים שהקלנועית החדשה מגיעה והיא במצב תקין. חשוב מכל- קחו בחשבון את המכוניות והולכי הרגל מסביבכם. מספיק שרק אחד מהם יבחין בקלנועית מאוחר מדי בכדי לגרור אותו- ואתכם להר של בירוקרטיה, הוצאות ועוגמת נפש. תג המחיר יכול להשתנות אבל ברוב המקרים הוא שווה את המחיר של ביטוח צד ג' או מערכת תאורה. קל וחומר- מחיר של פס זוהר.

 אל תבנו על חרקות (צילום אילוסטרציה)

תאריך: 05/01/2012
גיליון: 818
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il