11/09/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 173 תוצאות התואמות את החיפוש
מקווים לטוב
מאת: אייל פיליפסבורן
איש חכם אמר פעם ''ההבדל בין התיאוריה למציאות הוא קטן בתיאוריה אבל גדול במציאות''. הפתגם הזה מצליח לסכם את רפורמת התחבורה הציבורית בראש העין בפרט ובישראל בכלל.
כיום כשהרפורמה הציבורית חוגגת 300 ימים מאז יצאה לפועל, הגיע הזמן לבדוק אותה לא רק על הנייר אלא גם על הכביש.
ב-1/7/2011 יצא משרד התחבורה באחת הרפורמות הגדולות והמהותיות ביותר שידעה התחבורה הציבורית בישראל. מסע פרסום אינטנסיבי הבטיח לנו שינוי מהיסוד של הדרך בה התחבורה הציבורית עונה לצרכים שלנו. גולת הכותרת של הרפורמה הייתה הרב-קו. כרטיס חכם שיאפשר לנוסע לעלות על כל קו עירוני למשך שעה וחצי מרגע הקנייה. משמעות הדבר הייתה שנוסע יכול היה לעלות על שני קווים או יותר מבלי לשלם כרטיס נוסף ובלבד שעלה על קווים אלו עד שעה וחצי מרגע קניית הכרטיס. סיסמת הקמפיין המושקע של משרד התחבורה הייתה "תשאירו את המכונית בבית, תושבי גוש דן- כי השינוי בתחבורה הציבורית כבר כאן". הסלוגן לא היה הדבר הארוך היחידי ברפורמה. נחזור לכך בהמשך.
למה רפורמה?
באותו זמן, מסלולי האוטובוסים הותאמו לישראל של שנות ה-70' וה-80', חלק ממסלולי הקווים לא שונו מאז ימי המנדט הבריטי. חלוקת הקווים בין המפעילים השונים תרמה עוד יותר לחוסר התאימות ניסיון למצוא את המסלול שעבר בין קו מפעיל אחד לאחר (כמו למשל- נסיעה באגד ואח"כ ב"קווים") הפך למבצע לוגיסטי. חברת נתיבי איילון הכינה ב-2003 דו"ח המפרט את תחלואי התחבורה הציבורית בראש העין. אחת הבעיות הבולטות בפריסת הקווים בראש העין הייתה התחנות הסמוכות בהן עצרו שני אוטובוסים עם מסלולים דומים. מכיוון שהנוסעים לא ידעו איזה קו יגיע ראשון, הם עמדו באמצע הדרך בין שתי התחנות כדי שיוכלו לרוץ לתחנה אליה האוטובוס יגיע קודם. אנשים בוגרים רצים כאחוזי אמוק אחר אוטובוס אינה רק מחזה משעשע, היא סכנה לביטחון האזרח. בשנים האחרונות ראינו רבים מתושבי ראש העין בוחרים בתחבורה הפרטית. התחבורה הפרטית אינה רק חור עמוק בכיס של האזרח, היא עולה למדינה הרבה מאוד כסף- בתאונות, ייבוא דלק, תחזוקת כבישים ובנייתם. כאשר סך הקילומטראז' שגומאים הנהגים הישראליים מוכפל בתוך קצת מעל לעשרים שנה (לפי נתוני הלמ"ס), במשרד התחבורה מבינים שהשדרוג של התחבורה הציבורית אינו רק קוריוז לחוברת סיכום השנה, מדובר בכורח המציאות.
 
התחבורה הציבורית בראש העין- קווים לדמותה
ישנם אלו המייחסים את תחילת משבר התחבורה הציבורית בראש העין לבניית השכונות החדשות. תושבת נווה אפק בראש העין (השם שמור במערכת) מתארת את התחבורה הציבורית בעיר כ-" התמודדות יום יומית עם קשיים ועצבים אינסופיים". תושבת העיר מוסיפה שההמתנה וזמן הנסיעה עלו משמעותית בשנים האחרונות והדבר פוגע באיכות החיים בעיר."
דבר אחד ברור, התשובה לפנייתה של תושבת זו ותושבים אחרים לא תגיע מאגד. נוסע המעוניין להשתמש במוביל הלאומי כדי לנסוע מרחוב שלום שבזי בעיר לתחנה המרכזית בתל אביב, יכול לעשות זאת, אבל הוא צריך לעבור דרך חתחתים. ראשית, הוא עולה על קו 276  עובר דרך היישוב אלעד הסמוך ויורד 21 תחנות מאוחר יותר ברחוב בן זכאי באלעד. אח"כ, הנוסע עולה לקו 278 וממתין במשך 35 תחנות עד נקודת היעד. המסלול מסורבל וארוך למדי אבל המילכוד של קוי 276 ו-278 אינם המסלולים או התכיפויות שלהם אלא ההצלבה ביניהם. האפשרות של הנוסע לשלב בין שני הקוים (כלומר, לעלות על 276 ואז על 278) מוגבלת לפעם אחת בלבד ביום. 
לרגע נדמה שהישועה מגיעה מכיוון חברת דן. החברה מפעילה קו המגיע מצומת שלום שבזי עד לתחנה המרכזית החדשה בת"א ללא צורך בהחלפה. המילכוד: קו 250 האחרון יוצא מראש העין בשעה: 07:15 (נכון לסוף חודש מרץ 2012). 
גם אלו שמגיעים מתל אביב לראש העין בבוקר לא יוכלו להתנחם בזרועותיו של 250. הקו הראשון יוצא מתל אביב ב-13:30.
 
כאן נכנסת לתמונה חברת קווים. חברה צעירה זו (הקיימת כ-12 שנה), זכתה במכרז לתפעול קווים במספר באיזור נצרת, בית שאן ומספר יישובים סמוכים וכן גם באשכול פתח תקווה וראש העין. שלושה קוים של החברה מהווים את השלב הראשון ביציאה מהעיר: קווים 7, 17 ו-27. הקו הראשון מגיע בתכיפויות מוצהרות של אחת ל-15 דקות. הקווים האחרים, פוקדים את תחנות האוטובוס בתכיפויות נמוכות בהרבה. פירושו של דבר שנוסע המפספס קו כמו 17 או 27, כל סדר היום שלו עתיד להשתבש.
 
הרפורמה בתחבורה לא ירדה בתחנת ראש העין
מדי שבוע נפגשת קבוצת מתנדבים בראש העין. קבוצת המתנדבים הוקמה ע"י סיגל קצנשטיין, תושבת העיר וסטודנטית למנהל עסקים. אביה, אליעזר קצנשטיין, מכהן בועדת התחבורה בעיר ופעיל מרכזי בקבוצה. "המטרה שלנו היא בסופו של דבר לצרף את כל הרשויות שלאורך כביש 5" מסביר קצנשטיין. הוא מוסיף שנכון להיום, הציבור לא משתמש בפתרונות התחבורה הציבורית בהיקף המיוחל בעיקר בגלל חוסר מודעות וגם משום שהסדרי הנסיעה אינם מספקים פתרונות לשורה ארוכה של בעיות. בימים אלו, יושב קצנשטיין ושאר חברי הועדה שהקים בניסיון לגבש מסמך עקרונות שיהווה תשתית לשיפור פתרונות התחבורה בעיר. 
גם אלו המגיעים לעבוד בפארק סיבל מדי יום, ייאלצו לגלות מידה רבה של סבלנות. קו 5 של חברת קווים, הקו היחיד הפועל באופן רציף באזור פארק סיבל, זמין אחת לחצי שעה. אלו הנוסעים לאיזור ירושלים, יצטרכו להצטייד גם בנעליים נוחות. עובד היוצא מפארק סיבל לירושלים ייאלץ לקחת שלושה אוטובוסים, ללכת מספר דקות בין התחנות ולהגיע לתחנה המרכזית בירושלים כשעתיים מאוחר יותר, בהנחה ולא יהיו עומסים בדרך, הקווים יעמדו בלוח הזמנים והתזמון בין הקוים יהיה אידיאלי. בפועל, גם שעתיים וחצי הם תרחיש ריאלי לנסיעה מפארק סיבל לירושלים. הנסיעה ברכב מראש העין לפאתי ירושלים אורכת 55-60 דקות בממוצע. אליעזר קצנשטיין מעיד שלא תמיד התחבורה הפרטית מספקת פתרון סביר. מהירות הנסיעה בשעות העומס בכביש 5 ירדה לרמה של ריצה מהירה. זה הזמן של התחבורה הציבורית לשנות את הרגלי הנסיעה של כולנו. אם היא לא עושה זאת, אי אפשר להתעלם מהמסקנה שקיים חסם וחייבים להתייחס אליו.
חסם אחד שהרפורמה התייחסה אליו וסיפקה לו פתרון מצוין הוא חסם תכנון מסלול הנסיעה. משרד התחבורה השיק אתר אינטרנט: http://busline.gov.il/ המאפשר לתכנן מסלול נסיעה בתחבורה ציבורית המשלב בין מפעילים שונים.
 
סיכום
תסתכלו על הגרף המופיע בכתבה. זהו גרף המתאר את הקילומטראז' שכולנו נוסעים מדי שנה ונתון זה גדל פי 2 ב-25 השנים האחרונות. מאחורי הקו המתעקל של הגרף מסתתרים לא רק מספרים יבשים אלא הזמן שאנו נמתין בפקקים, החשבון שנוציא על דלק ובלאי של הרכב ועוד לא התחלנו לדבר על עוגמת הנפש של התאונות. אוכלוסיית ישראל ממשיכה לצמוח ומספר המכוניות שעולות על הכביש גדול בהרבה ממספרן של אלו-שיורדות ממנו כך שהקו עתיד להמשיך לעלות. הפתרון היה ויישאר תמיד – מערכת תחבורה ציבורית יעילה המספקת את צרכיהן של המקסימום האפשרי של תושבים. כשהיא תופיע, תוכלו לקרוא את הכתבה הזו באוטובוס שיגיע בתכיפויות גבוהות ובמהירות לעבודה שלכם. עד שזה יקרה, אנחנו נסתפק בעדכוני תנועה ברדיו ובהבטחות ריקות מתוכן על אופק חדש. נכון לעכשיו, האופק היחידי הנפרש מולנו מלא בפגושים של מכוניות.
מחברת דן נמסר בתגובה:
קו 250 יוצא מהשכונות החדשות והותיקות של ראש העין דרך חוצה שומרון, דרך ז'בוטינסקי ר"ג עד תחנה מרכזית החדשה בת"א. במקביל אליו, נוסע קו 282 מראש העין בדרך זהה לכיוון הכרמלית בת"א. לקו 250 ארבע יציאות בוקר ושבע יציאות חזרה מת"א לראש העין. לקו 282, שתי יציאות הלוך לת"א ושתי יציאות חזרה.
קו 251 מהשכונות הותיקות של ראש העין דרך פ"ת העיר ודרך ז'בוטינסקי עד לתמח"ת בת"א. לקו 251 שש יציאות הלוך לכיוון ת"א. אין ביקושים שמצדיקים הפעלת קו ישיר לת"א. לגבי הצלחת הרפורמה בתחבורה הציבורית: שתי הפעימות הראשונות נבנו בהנהגת משרד התחבורה כתהליך מובנה ומתוכנן. הפעימה השלישית הינה תולדה של פתיחות, הקשבה ורגישות לבקשות הציבור לשינויים מחויבי המציאות.
מחברת אגד נמסר בתגובה:
בעקבות הרפורמה בתחבורה הציבורית, הועברו קווי שירות לידיי מפעילי תחבורה ציבורית פרטיים ולמעט מספר קווים מצומצם, אגד אינו פעיל במרחב ראש העין. מידע עדכני על כל אפשרויות הנסיעה מראש העין לתל אביב וירושלים ניתן לקבל באתר "כל קו" של משרד התחבורה או במרכז המידע הטלפוני שמספרו *8787".
מחברת קווים נמסר בתגובה:
קווי האוטובוסים 7, 17, ו-27 יוצאים מתחנות המוצא בתדירות של 30 דקות, ובשעות העומס (בוקר ואחר הצהריים) בתדירות מתוגברת של 20 דקות. יתרה מזאת, קווים אלו הם קווים חופפים בחלק ניכר ממסלולם כך שבפועל, תדירות האוטובוסים במסלול משותף זה אף גבוהה יותר.. קו 566 מופעל בהתאם להוראות והנחיות משרד התחבורה. כקו לילה בהגדרתו, מופעל קו 566 בימי החול בזמן חופשות הלימודים על מנת לתת מענה לאוכלוסיית הצעירים.בימים שאינם ימי חופשה, מופעל הקו בימי חמישי ושבת.
תאריך: 03/05/2012
גיליון: 834
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il