10/09/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 170 תוצאות התואמות את החיפוש
חסרי תקנה
מאת: אייל פיליפסבורן
חצי מיליון איש בעלי מוגבלות חיים היום בישראל. רוב המבנים הציבוריים בישראל אינם נגישים עבורם. תקנות חדשות הנכנסות לתוקף ביוני השנה אמורות לתקן את העוולה אבל המסר נותר בעינו- המגבלה הגדולה ביותר של האדם הנכה היא: האדישות של האדם הבריא.
רבים ממתינים לחודש יוני הקרוב, תלמידי המייחלים לחופש הגדול, בתי המלונות לקראת הפריחה הגדולה בקיץ, מטיילים המצפים לפריחה בגולן. חצי מיליון איש המוגדרים כבעלי מוגבלויות בישראל מצפים לחודש יוני מסיבה אחרת לגמרי- בחודש יוני, מדינת ישראל מתחילה בפרויקט להתאים את עצמה גם אליהם. כמו כל תושבי ישראל, גם אוכלוסיית המוגבלים צריכה להתנייד בין מוסדות ציבוריים ועד לפני מספר שנים, לא היו כל תקנות שחייבו את אותם מוסדות להתאים את עצמם לאלו המוגבלים.
א' (השם שמור המערכת) משותק בפלג גופו התחתון כתוצאה מתאונת דרכים, מספר לאינדקס שבמקרים רבים, נאלץ לבקש מעוברי אורח להכניס את כרטיס האשראי אל הכספומט ומסר לו את הקוד הסודי. "לא משנה כמה פעמים אני מבקש את זה, אני עדיין מרגיש לא נוח" הוא מוסיף ומסכם "אבל זה לא שיש לי אופציה אחרת.". כספומט הוא אחד משורה ארוכה של מתקנים העוינים לאנשים מוגבלים. לפעמים הקשיים מתחילים עוד ברחוב עצמו. עוד לפני כארבעה חודשים כתבנו באינדקס על התופעה בה רוכבי קלנועיות חשמליות נוסעים בכביש משום שבמקרים רבים, אין להם אפשרות לנסוע על המדרכות, מה שיוצר מטרד עבור רוכבי הקלנועיות והנהגים שנאלצים להשתרך מאחוריהן. לפני מעט פחות מחודש, המטרד הפך לסכנת חיים של ממש כשרוכב קלנועית נהרג מפגיעת רכב. נכון, גם הולכי רגל נהרגים מדי שנה מפגיעות רכב אבל להולכי רגל יש לפחות את האפשרות להתנייד על מדרכות העיר, לאנשים המוגבלים לא תמיד יש את "הפריבילגיה" הזו.
 
אבולוציה של נגישות
רק במרץ -2005 נרתמה הכנסת לחוקק חוקים אשר יסדירו את הנגשת המבנים הציבוריים ואמצעי התחבורה עבור האוכלוסייה הסובלת ממוגבלות. חצי מיליון איש נאלצו להמתין כמעט שבע שנים בטרם פורסמו בדצמבר 2011 תקנות חדשות הקובעות כי בניינים ציבוריים, כולל התשתיות עליהן הן הוקמו, יחוייבו להיות מותאמים לאוכלוסייה עם מוגבלויות. כאמור, התקנות נכנסות לתוקף בתחילת יוני השנה. קובץ התקנות הוא מסמך עב-כרס הכולל שורה ארוכה של תוספות ביניהן: שביל גישה (רמפה) ברוחב של 2.5 מטר לפחות; הקצאת מספר חניות לרכבי נכים כיחס למספר מקומות החניה (פירוט על כך, בהמשך); התקנת מעליות עם סימון נגיש לנכים ועם פתח כניסה של 90 ס"מ לפחות. הרשימה חלקית. הבשורה הטובה היא שהתקנות יחייבו את כל הבניינים הציבוריים בישראל, בין אם הם שייכים למגזר הפרטי ובין אם- לציבורי. הבשורות המעט פחות מעודדות הן שתהליך זה ידרוש לא מעט זמן. המגזר הפרטי יחויב ליישם תקנות אלו עד סוף 2015, בנייני הממשלה יחוייבו עד 2018 והרשויות המקומיות הצליחו להשיג ארכה מכובדת- הן יחויבו לעמוד בסטנדרט זה רק ב-2021.
 
מקרה ראש העין
כרשות מקומית, ראש העין נהנית מפרק זמן נרחב ליישום התקנות אבל עד 2021, מה יכולים לעשות הנכים בראש העין? עבור נכים רבים, התשובה היא פשוטה- לא הרבה. מפניות שהגיעו למערכת אינדקס, מתברר כי בניין העירייה נמצא מחוץ לתחומם של אלו המרותקים לכיסא גלגלים או מסתייעים בקלנועית. מהעירייה נמסר כי מבנה העירייה החדש יהיה נגיש לנכים אך הוא יוקם רק בעוד שלוש שנים (ראו את תגובת העירייה המלאה בסוף הכתבה). מדו"ח מבקר העיר משנת 2009 קובע כי "אין נוהל אישור חניות נכים אשר אמור לכלול: הליך אישור...פרטים על הזכאות...ועוד". מבקר העירייה מוסיף מספר ליקויים: ישנם מקרים של הקצאת חניות נכים בהם מכתב הבקשה כלל לא נמצא, מספר חניות נכים אושרו שלא בהתאם לקריטריונים, בחלק מהבקשות קיימת אי התאמה בין מספר הרכב המבוקש למספר הרכב המצויים ברישיון.
 
האם אנחנו נכים על זרי דפנה?
נכון, ישנה עלייה במודעות לנושא הנגישות ושיפור מהותי במספר החברות והארגונים המציעים סביבות עבודה וקבלת קהל המותאמות לאנשים הסובלים ממוגבלויות אבל עדיין יש לא מעט מקום לשיפור. שיקולים כמו "מה היה קורה אם זה היה אני או מישהו קרוב אליי", אפקטיביים ככל שיהיו, הם השיקול המשני. השיקול העיקרי הוא שהנגשת מקומות עבודה למוגבלים פיזית מאפשרת להם להיות כוח יצרני ועלויות הנגשת מקומות העבודה היא שבריר מהרווח שמדינת ישראל תזכה כשעשרות אלפי אנשים מוגבלים פיזית יצטרפו לכוח העבודה שלה. מבקר העירייה מסכם את המסר של הכתבה "במרבית המקומות הציבוריים...קיימת בעיית נגישות לנכים קשים...חובתנו כחברה לעשות מאמצים לשיפור המצב הקיים." לכותב שורות אלו לא נותר אלא לאמץ את המסר בשתי ידיים ולקוות שעיריית ראש העין תעשה את אותו הדבר.

מהעירייה נמסר בתגובה:

מבנה העירייה הקיים הינו מבנה ישן שנבנה לפני עשרות שנים, לצערנו ללא נגישות מתאימה לנכים. העירייה מודעת לנושא והחלה בתכנון מבנה עירייה חדש, שיהיה נגיש, תוך כ: 3 שנים. העירייה עושה ככל שביכולתה לסייע לנכים המגיעים למבנה- הכשרת כניסה מתאימה לנכים, חניות נכים ורמפה בכניסה לעירייה. כאשר מגיע נכה המעוניין לקבל שירות בקומה השנייה ואין ביכולתו לעלות למעלה, בעל התפקיד יורד למטה ומקבל אותו בקומה הראשונה. כל מבנה ציבור שנבנה בעיר מוקצה לו חניות נכים עפ"י החוק. בנוסף, רכזת הנגישות העירונית מקיימת גם סיורים יזומים ברחבי העיר לבדיקת חניות הנכים. יש לציין כי בתקופה האחרונה העירייה הקפידה לשלב מקומות חנייה מתאימים לכל בעלי המוגבלויות כולל מקום למכוניות עם מעלונים גדולים. קיימת בקרה לנושא חניות נכים, וכל החניות בעיר מסומנות בצבע כחול על הכביש כולל תמרור מתאים. המקומות שבהם אושרו חניות נכים במקומות ציבוריים הם לפי הצורך, כגון: הספרייה העירונית, קופ"ח, בנקים, מרכז מסחרי ועוד, ועל פי המלצת יועץ תנועה או משטרה. בעיית אי ההתאמה בין מספרי הרכב המבוקשים למספר המצויין ברישיון הרכב נוסע מהסיבה שהנכה החליף רכב מבלי לעדכן את העירייה. כיום יש רשימה עדכנית של כל הנכים להם חניית נכים. לאחרונה נשלחו מכתבים לכל הנכים שעליהם להציג את המסמכים המתאימים בעירייה במטרה לעדכן את מספרי הרכב שעל התמרורים, נכים שלא יסדירו את הנושא, חנייתם תבוטל.
 
התמונה: צילום אילוסטרציה
תאריך: 24/05/2012
גיליון: 837
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il