04/08/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 24 תוצאות התואמות את החיפוש
זהירות – מניפולציה !
מאת: איציק זכריה - עו''ד ונוטריון
ההתנהגות האנושית מאופיינת בכמה וכמה מאפיינים המשותפים למרבית בני האדם. נרצה או לא נרצה, מרביתנו – צפויים. ההתנהגות שלנו צפויה, וההרגשה שלנו, או ההעדפות שלנו, גם אלה צפויות למדי.
דוגמאות? בבקשה: רובנו מעדיפים יופי על פני מראה "סתמי", גבוה על פני נמוך, גדול על פני קטן, מהיר על פני איטי, וכולי. גם תגובותינו במצבים מסויימים, יהיו דומות מאד וכמעט זהות, כמובן בהתחשב בנתונים סביבתיים ותרבותיים, בין יתר הדברים. כך לדוגמה, אם מצאת ארנק בעת שעמדת בתור למשהו, רוב הסיכויים הם שמייד תנסה לאתר את בעליו. אבל אם מצאת ארנק בלב מגרש חניה ריק ואין בתוכו פרטים לגבי בעליו, קטנים הסיכויים שתטרח יותר מדי על האיתור. לכן, מי שלא רק מסתכל על בני האדם סביבו אלא גם רואה אותם, מי שמבין אנשים ויודע "לקרוא" מצבים, יכול לנבא התנהגויות במידת הצלחה לא מבוטלת וכמובן, לנצל את זה לטובתו בחיי היום יום, לעשות מניפולציות. היכולת לשכנע אותנו לעשות משהו שקודם לכן לא התכוונו לעשות, היכולת לגרום לנו להימנע מלעשות מעשה שקודם לכן דווקא רצינו לעשותו, זו היכולת לתמרן אותנו. זו מניפולציה ואי אפשר לומר שאם השתכנענו, אז אנחנו לא מתומרנים כי הרי השתכנענו, ועכשיו כשאנחנו רוצים את זה, זה רצון "שלנו". כי זה לא היה ככה שניה אחת לפני כן, והמוטיבציה למעשה באה ממקור חיצוני, לא מאיתנו. קחו למשל רעיונאי במשרד יחסי ציבור – האומנות שלו היא ההבנה מה עשוי להסב תשומת לב חיובית מ"קהל המטרה" שלו, ואף לעשות מעשה. וכלל אין חשיבות אם התמרון הוא בנושא מסחרי, פוליטי, או כל תחום אחר.
מה שמזכיר לי את הסיפור על אדם שהלך ברחוב וראה שלט במשתלה: "עציץ אחד ב- 30 שקלים. שלושה עציצים במאה שקלים". מחייך לעצמו על טיפשותו של בעל המשתלה, החליט האיש להערים עליו. הוא נכנס, ביקש עציץ, ושילם 30 שקלים. אח"כ ביקש: "תן לי עוד אחד" ושילם עוד 30. לבסוף ביקש את השלישי, ושילם עוד 30 שקלים. חייך אל בעל המשתלה ואמר: "הרגע מכרת לי שלושה עציצים ב- 90 במקום במאה שקלים. הפסדת עלי עשרה שקלים". חייך המוכר בחזרה: "לא הפסדתי כלום. אם לא השלט בחוץ, היית חושב לקנות שלושה עציצים במכה אחת?"...
כבר אמרנו לא אחת: שום דבר אינו כמו שזה נראה על פני הדברים. אל תזלזלו בקטנים, באיטיים, בבודדים, בנחמדים. דעות קדומות שלנו הן כלי הנשק של המניפולטור, של מי שרוצה לתמרן אותנו. כי השלב המכין של כל מניפולציה מוצלחת הוא "הרדמה" של קהל המטרה, הנמכת חומות המגן שאנחנו עוטים על עצמנו באופן רגיל. בקיצור, אל תזלזלו באיש – לא בקטן, לא בבודד ולא במי שנראה לכם חלש. וכשאתם מעריכים מצבים, אל תתנו קרדיט מיותר לגודל, לפאר, או למי שמכיוונו נושבת רוח ונשמעים צלצולים. ולא פחות חשוב: אם תדעו לקרוא מצבים, תדעו גם "לכתוב" אותם. בהצלחה.
תאריך: 24/05/2012
גיליון: 837
עמוד: 32
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il