27/08/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 168 תוצאות התואמות את החיפוש
חוזרים לבית הספר, והפעם נכנסים לחטיבת הביניים
מאת: זוהר גולדפרב
המעבר לחטיבת הביניים הוא שינוי משמעותי עבור הילדים. כיצד אנחנו יכולים לסייע להם, ועל מה מומלץ לשים דגש?

לכל גיל יש את השינויים, המהמורות, הקשיים והתמודדויות מול המערכת הבית ספרית ומה שהיא מזמנת. מעבר מגן חובה לבית הספר היסודי הוא שינוי משמעותי המשפיע על ההורים וכמובן על הילדים הרכים, אך פעמים רבות המעבר מכיתה ה' לכיתה ז', מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, נופל בין הכיסאות. כהורים, אנו מצפים מהילדים שכבר מכירים את הנוהל (הרי בכל זאת הם ביצעו אותו כבר חמש שנים), להיכנס לבית הספר ב"רגל ימין", וקדימה לדרך: שיעשו את המוטל עליהם: ילמדו. לא תמיד המעבר הזה מתבצע בצורה חלקה כמו בספרים. גם במקרה זה מתרחש שינוי משמעותי בחיי הילדים.

האתגרים בהם נדרשים הילדים לעמוד בתקופה זו משמעותיים ולעתים עלולים להפחיד. רמת הלימודים נעשית גבוהה יותר ורמת הציפיות עולה באותה המידה. לא כל ילד מצליח לעמוד בכך בהצלחה, ולפעמים ילד שהיה תלמיד טוב בבית הספר היסודי אינו מצליח להגיע להישגים גבוהים בתחילת דרכו בחטיבת הביניים (הסטנדרטים משתנים, הלמידה העצמאית נדרשת הרבה יותר, כמות שיעורי הבית, המשימות והמבחנים גדלה).

נדרשת תשומת לב להתנהלות הילדים בתחום הלימודים כולל מעקב על ציוני המבחנים והעבודות. לפעמים עולה הצורך בתגבור על ידי שיעורים פרטיים, ולפעמים נורה אדומה נדלקת המפנה את ההורים לאבחון הראשון של הילד כדי לשלול או לאשש לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז (אם עדיין לא התגלו או שאולי נדחקו לצד). חשוב לציין כי ילדים רבים מצליחים להסוות לקויות ובעיות אחרות בשל סיבות שונות כגון תמיכה מהבית, יכולת חברתית טובה ואינטליגנציה גבוהה.

המעבר לחטיבת הביניים מעורר גם תהיות ופחדים בתחום החברתי, וגורם לילד להתמודד עם מצבים שלא נתקל בהם עד כה. חטיבת הביניים כוללת כיתות רבות, ורוב הילדים גדולים ממנו ואינם מוכרים. בתוספת לכך המבנה חדש, ההתנהלות בו שונה והוא נדרש ללמוד את "החוקים הפנימיים" של המקום הן מבחינת המערכת החינוכית וצוות המורים והן מבחינת ההתנהלות בזמני ההפסקה.

אופי התקשורת עם מחנכת הכיתה משתנה. שעות החינוך שונות ולרוב מועטות משום שמוקדשות שעות רבות יותר לשיעורים המקצועיים (עם המורות החדשות). הילד נדרש לפתח מערכת אימון חדשה עם מחנכת חדשה שהוא פוגש מספר שעות מצומצם, הוא נדרש לגלות עצמאות ולהתמודד עם נושאים רבים ומגוונים בכוחות עצמו. אכן מדובר על התבגרות אישית, עניין מאתגר לכשעצמו, אך בתוספת העובדה כי מדובר בגיל ההתבגרות אכן צפויה לו התחלה מאתגרת במיוחד, ולכן תיתכן גם תקופה לא פשוטה בבית.

חוסר הוודאות שחווה הילד גבוה: הוא משתנה פיזית ונפשית באותו שליש ראשון של גיל ההתבגרות ומבצע זאת תוך כדי התמודדות עם מערכת חיצונית חדשה והתמודדות עם שינויים גופניים; מחזור, צמיחת שיער, שינוי בקול, הזעה מרובה ועוד. אלה גורמים למבוכה בקרב הילדים גם כך. התוצאה עלולה להיות: בלבול גדול, פחד, כעס, התפרצויות, הימנעות, ירידה בלימודים או הסתגרות. התקופה הזו מאופיינת בין היתר גם בהענקת משקל משמעותי לחברים ולחברות, מה שנקרא: קבוצת השווים של הילד. זו תופסת מקום של כבוד בסדר העדיפויות של הילד. בפועל, מסגרות שהיו עד כה ברורות ובטוחות מבחינה חברתית משתנות, לדוגמה: מסיבות ימי הולדת ומדורת ל"ג בעומר שנחגגו עד כה במסגרת הכיתה, נפרצות לכלל השכבה ואינן מאורגנות על ידי המחנכת. הילד מתמודד עם יצירת חוג חברתי אישי באופן עצמאי.

מערכת החינוך מודעת לשינויים אלה ופועלת בהתאם. המורים והמחנכים מתודרכים. חטיבות הביניים ערוכות ליצירת שעות בהן פוגשת המחנכת כל ילד למפגשים אישיים במהלך השנה. בנוסף מתקיימות פעילויות שמטרתן היכרות חברתית המבוצעות בכיתות ותכניות הנותנות דגש לתהליך האישי שחווים הילדים. אלה נותנות דגש על פיתוח העוצמות, הכרת החוזקות ועידוד העצמאות של כל ילד. תכניות אלה מתחילות במרבית בתי הספר היסודיים עוד לפני המעבר לחטיבות הביניים. במקומות מסוימים קיימים גם מפגשי הורים לפני תחילת שנת הלימודים שאינם קשורים למערכת החינוך.

כיצד ניתן לסייע לילד?

מומלץ לסייע לילד לרכוש הרגלי למידה עצמאיים עוד בטרם תחילת שנת הלימודים. אלה כוללים סדר יום קבוע בו קיים זמן מוגדר להכנת שיעורי הבית ותכנון שבועי המשלב זמן להכנת פרויקטים לימודיים והתכוננות למבחנים. ייתכן שילד שלא ביצע זאת כבר במהלך שנת הלימודים האחרונה בבית הספר היסודי, ייתקל בקשיים בתחום. שיחה בנושא יכולה להעלות בילד את המודעות לנושא ולהיות מלווה בבניית מערכת שעות מסודרת המשלבת את תחומי העניין של הילד, האחריות שיש לו לגבי מטלות בבית, זמן שיעורים, חברים ושאר עניינים, מבעוד מועד.

אבל מכיוון שמדובר בחופש ובבני נוער מתבגרים, סבירות ששיחה זו לא תהיה בראש מעייניהם. לכן מומלץ לא ללחוץ ולהכריע אלא להמתין לזמן הנכון שכנראה יתפוס מקום בשבוע הראשון ללימודים. כאמור, אם מדובר בקשיים לימודיים מורגשים שיעורי העזר יסייעו, וייתכן שיידרשו שעורי "הוראה מתקנת" שתפקידם, בין היתר, לעזור לילד לבנות אסטרטגיות למידה מסייעות. אם הילד ביצע אבחון במהלך החופש הגדול, בין כיתה ו' לכיתה ז', והוא זכאי להתאמות יש לעדכן את המורים כבר בתחילת השנה ולהגיע עם האבחון לחטיבת הביניים (חשוב להבהיר כי כל המורים של הילד צריכים לדעת לגבי ההתאמות). אבחון זה תקף מבחינת מערכת החינוך עד לסיום התיכון.

חשוב להיות ערניים למצבו הרגשי של הילד גם אם מדובר בלקויות למידה, כלומר בקשיים על רקע דידקטי. משום שלעתים קושי מסוג זה עלול לייצר קושי רגשי המעצים את ההתמודדות הלא פשוטה עם שאר המרכיבים במשוואה. מעבר לכך, יש להיות ערים לילדים בעלי קשיים חברתיים שהתעוררו כבר בבית הספר היסודי. לעתים דווקא המעבר לבית הספר החדש, בו קיים מגוון רחב מאוד של ילדים, מעניק קפיצת מדרגה משמעותית לילד, וחייו החברתיים מתחילים לפרוח בשל השינוי והמעבר, ולעתים לא. מומלץ לעדכן את המחנכת הכיתה ואת יועצת בית הספר.

חשוב לזכור כי אמנם מדובר בשינוי משמעותי המלווה בקשיים, אך יחד עם זאת מדובר באתגרים היכולים להעצים את הילד המוצא עצמו מגייס כוחות ומתמודד. משום שלרוב מבוצע ערבוב שכבתי בין הילדים, יכול להיווצר מצב בו ילד שייך לכיתה בו הוא לא רוצה להיות כי חבריו אינם איתו. אין להתעלם מכך, אך יחד עם זאת יש לתת את זמן ההסתגלות הטבעי הנדרש לכל שינוי, בכל תחום.

חשוב לעדכן את המחנכת ואת היועצת. חשוב שהילד עצמו יבצע עמן שיחה בנושא. סבירות שייאמר לו להמתין עד לאחר חג סוכות. על פי רוב העניינים מסתדרים והילדים מוצאים את מקומם, אך לא תמיד. יש להיות ערים לנושא. חשוב לשוחח עם הילד במשך התקופה הראשונה, להכיל את פחדיו ולשקף לו את המתרחש (לתת מילים לרגשות שלו: "אני רואה שאתה חושש, נראה שלא נעים לך עכשיו, מה אתה מרגיש?"). ביקור בחטיבת הביניים לפני תחילת שנת הלימודים יכול להרגיע (סבירות שנעשתה גם על ידי בית הספר היסודי). כמו כל פרידה ושינוי, מומלץ להיפרד ולסגור מעגלים שהיו משמעותיים לילד בתקופת בית הספר היסודי, לדוגמה: ליזום פרידה מהמחנכת האהובה כדי לעזור לילד לפתוח דף חדש, להכין עצמו לקראת העתיד.

הכי הכי חשוב לסמוך עליו. לתת לו את המרחב להתמודדות אך יחד עם תמיכה. לא לחשוש מהפחד שלו, הוא טבעי. לתת לו להביע אותו ולתת לו את ההרגשה שמאמינים בו וביכולותיו. לתת לו את התחושה שהוא מוערך בכל מקרה, ושכמו בכל מצב בחיים, הקושי הוא חלק מהם, בדיוק כמו כל חוויה אחרת. אנו מאחלים שנת לימודים פורייה ומהנה!

צילום אילוסטרציה

תאריך: 22/08/2013
גיליון: 900
עמוד: 26
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il