16/10/2013
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 126 תוצאות התואמות את החיפוש
''והיו לבשר אחד'' (אבל רק אם אמא שלו תאשר)
מאת: יוכי יעקבזון
אחת האזהרות הנפוצות שכמעט כל כלה טרייה שמעה היא- ''היזהרי מאמא שלו''.

יחסי חמות-כלה מהווים מקור אינסופי לבדיחות וסיפורים כמו גם לברכות הרמת-כוסית לקראת החתונה. אך מעבר לכך, יחסים מורכבים אלה הינם בעלי פוטנציאל בעייתי שיכול לקבוע האם חיי הנישואין יהיו מאושרים ושלווים או מלאי מתח ושבריריים.

במשפחה המסורתית, תפקיד האם הוא הרם והנישא ביותר בהיררכיה המשפחתית, והדבר מחייב את הכלה לכבד את האוטוריטה של החמות ואת הבן- להיות נאמן קודם כל לאמו. עבודתה של הכלה לא תמה בהשקעה ביחסים טובים עם בעלה, היא צריכה לעבוד קשה כדי לא להוות נושא לקונפליקטים בין בעלה ואימו.
אולם המשפחה המודרנית מציבה את האם במקום שונה, מה שעלול ליצור במקרים מסוימים מאבק סמוי או גלוי בין אם החתן לאשתו, כאשר לרוב, המניע שאינו נאמר הוא- מי תתפוס מקום גדול יותר בלבו של הבעל/הבן.

סיבות רבות יכולות לערער את יחסי החמות-כלה, אך הסיבה העיקרית למתחים כאלו נובעת מטשטוש הגבול שבין משפחת המוצא לבין המשפחה החדשה, טשטוש שפעמים רבות הוא מעשה ידי הבעל הצעיר, מבלי שהתכוון לכך.

מתחים בין חמות-כלה יכולים להתעורר עוד בשלב האירוסין או כתוצאה מגירוי שנולד במהלך הנישואין. בכל מקרה, הדרך לפתרון נמצאת פעמים רבות בידי הבעל דווקא, שיכולתו לתמרן באופן חכם בין אשתו לאמו עשויה לקבוע את מידת הפערים ביניהן. אבל נשוב לבעל בהמשך. לפני כן, יש לחמות ולכלה עצמן עבודה רבה עוד לפני הנישואים, בעיקר בלהשתחרר ממיתוסים וסיפורי אימה. שוחחתי עם דר' שרה ברסלרמן, פסיכותרפיסטית, יועצת פרטנית, זוגית ומשפחתית, שערכה מחקר מעמיק בנושא ועם מירב (השם המלא שמור במערכת), בת 29, נשואה כשנה ליואב ללא ילדים עדיין. שתיהן פותחות חלון לסודות הכמוסים ביותר של החמות והכלה.

ברסלרמן: "יחסי חמות-כלה מושפעים ממיתוסים ודעות קדומות, בעיקר ממיתוס ה"חמות הטיפוסית": החמיות והכלות טוענות שחמות טובה "צריכה לתת ולשתוק". הידע שלהן לגבי תפקידי חמות וכלה ויחסיהן מתבסס על בדיחות, פתגמים ואמרות ידועות ("כשבת מתחתנת, מרוויחים בת, כשבן מתחתן - מפסידים בן")."

מירב, האם חמותך היא "חמות טיפוסית"?
"אני לא יודעת אם היא חמות טיפוסית... היא אישה מאוד רגישה שאוהבת להיות במרכז העניינים. היא אישה דומיננטית שרגילה להשיג את מה שהיא רוצה. בדרך כלל אם לא תמיד הכל מתנהל לפי דרכה. אם משהו לא מוצא חן בעיניה בזוגיות של יואב ושלי היא תסנן איזה משפט או שניים שיבהירו ליואב שהיא לא מרוצה. ניתן להגדיר את היחסים ביני לבין אמא של יואב כמלחמת טריטוריה קרה הרוחשת לה באופן בלתי פוסק מתחת לפני השטח. יש מאבקים שקטים על תשומת הלב וחלוקת הזמן עם יואב כשאנחנו אצלם בבית, משפטים כגון תבואו לבקר יותר.. למשל ביום הנישואין שלנו היא הזמינה לנו צימר מפנק בטירוף על חשבונה די קרוב לביתה כדי שאת ארוחת הצהרים נוכל לאכול אצלה וכמובן דאגה להתקשר כל חצי שעה להזכיר שאנחנו באים.
יש דברים שקשה לי איתם, לדוגמא הרצון הבלתי פוסק של אמא שלו לתשומת לב ולהערכה, הצורך שלה בחיזוקים ובמחמאות לעבודות האמנות והבישולים שלה שבהם אני מרגישה שאני מעלה חיוך מאולץ ומפרגנת. אך יש גם צד שני. היא אישה מקסימה עם לב רחב שדואגת לזוגיות של יואב ושלי, היא מפנקת אותנו ודואגת ועוזרת הרבה יותר ממה שציפיתי."

ברסלרמן: "אפרופו ציפיות, הציפיות המוקדמות הן מרכיב חשוב ביחסים. היחסים טובים יותר כאשר יש ציפיות ריאליות של החמות והכלה אחת מהשנייה, וכאשר יש גבולות ברורים בין שני התאים המשפחתיים. אך הדבר החשוב ביותר הוא תחושת הכלה שמשפחת בעלה, ובעיקר אמו, מקבלים אותה בשמחה ובאהבה למשפחה המורחבת. תנאים שיכולים להחריף את הבעייתיות, על פי ממצאי המחקר הם הולדת ילדים/נכדים, כשהבן עובד עם הוריו בעסק משפחתי, כאשר הבעל הינו בן יחיד להוריו, תלות כלכלית של הזוג הצעיר בהורים, או כשהציפיות מהיחסים אינן ריאליות או אינן הדדיות, למשל, חמות המצפה שכלתה תהיה לה כבת."

היכן נראה יותר קונפליקטים בין חמות לכלה?
ברסלרמן: "היחסים נמצאו טובים יותר במשפחות ממוצא מזרחי, לעומת משפחות אשכנזיות. לעומת זאת, לא נמצא הבדל בין יהודים ללא יהודים. נתון מעניין שנמצא במחקר מראה שחמיות כאמהות וכלות כרעיות ממלאות תפקידים אימהיים דומים במשפחה כלפי הבעל/הבן, ויתכן כי הבעייתיות ביניהן נוצרת בשל תחרותיות בין החמות והכלה על תפקידן האימהי במשפחה."
מירב, שמוצאה מטוניס וממרוקו ומוצא חמותה פולני, מרחיבה בהומור, גם הומור-עצמי, על הבדלי המוצא: "ליואב ולי יש עקיצות הדדיות זה על הורי זו ולהפך. לדוגמא, משפט טיפוסי של חדווה, אמא של יואב, במבטא פולני קיבוצניקי כבד במיוחד כתשובה לשאלה מה שלומך? "רק שלא יהיה יותר גרוע"... משפט שנאמר באמת ויואב פשוט לא ידע היכן לקבור את עצמו! הוא אומר על אמא שלי שהדרך שלה להביע אהבה היא לפטם במאכלים מרוקאיים עם שמות מסובכים.
ההבדלים ביני ובינה מאוד גדולים והרבה פעמים אני אומרת דברים בצחוק והיא לא תמיד מבינה, אז צריך להסביר או שהיא מעבירה זאת בצחוק מזויף ומאולץ.. ושלא נתחיל לדבר על הבישולים, שאין מה לומר, השתפרו מאוד מאז הכרתי לה תבלין חדש בשם כמון. אבל הכל נאמר בצחוק ובהרבה אהבה."
 
מהו תפקיד הבעל במשולש בעל-אשה-אמא כדי שהיחסים יהיו תקינים?
ברסלרמן: "מהמחקר עלה שהנשים נטו שלא להאשים את הבן/הבעל בבעייתיות ביחסים ביניהן, אלא האשימו זו את זו במניפולציות לא הוגנות עליו: "הבן שלי נורא רגיש. כשהיא מתחילה לעשות את ההצגה - הוא נמס". הנשים סברו שהגבר נמצא "בין הפטיש לסדן", וציירו אותו כקורבן ילדותי של אישה שתלטנית- החמות או הכלה. מאחר ואין להניח כי הגברים חלשים מטבעם, יתכן שהימנעותם ממעורבות קשורה לקושי שלהם להתמודד עם עוצמת הרגשות השליליים העולים בו. השאלה המעניינת היא- מדוע הנשים מאפשרות היעדרות זו? ראשית, הנשים לא מצפות מהגבר להיות מעורב. הן אומרות משפטים כמו: "הוא כל היום בעבודה, ולא יודע כלום". שנית, תחושת האמהות שהן כבר הפסידו את בנן לרעייתו, מנעה מהן מלערב את הבן בקונפליקט, שכן הוא נתפס כנאמן יותר לאשתו ("מה שאגיד לו - יגיע אליה"). שלישית, החמיות נטו להימנעות מעירוב הבן בקונפליקט מחשש לפגיעה ביחסיו עם רעייתו, למשל מחשבה כמו: "ואז מה אני יודעת את מי הוא יקבל אחר כך?".
 
מהמחקר עולה, כי כשהגבר היה פעיל ביחסי הנשים, הדבר הועיל ליחסי אימו ורעייתו. כאשר הגבר לא נמנע מלהיות גלוי ומעורב, הוא כבר לא נתפס על ידי הנשים כחלש או כקורבן, ולכן גם הכעס שחשו זו כלפי זו כמקרבנות את הגבר החלש- היה מתון יותר."
מירב: "יואב הוא ילד טוב של אמא אבל יאמר לזכותו שהוא די לטובתי. הוא מבין את הקושי של להיות במחיצת אמו זמן רב מדי ומשתדל לעזור לי. פעם, כשלא נכחתי אמא שלו ביקשה ממנו שישים לב שאני לא הופכת אותו לסמרטוט. יואב סיפר לי את זה אחר כך.
אבל בסופו של דבר, למדתי להכיר את חדווה וגם להעריך את החוזק והעוצמות שבה. בכל זאת, היא הביאה לי את אהובי יואב. היא חינכה את בן זוגה ועל הדרך את בן זוגי לפרגן ולפנק במתנות ובחופשות, בבישולים, כביסות וניקיונות. כשאני רואה את הדאגה, האכפתיות והאהבה שבעלה מתייחס אליה אני שמחה כי אני יודעת שגם יואב למד זאת וזו הדרך שגם הוא מתנהל בזוגיות."

אז יש תקווה, לפי מירב ודר' ברסלרמן, והיא טמונה בהרבה הומור, מעט מאוד ציפיות וגבר אחד עם בטחון עצמי.

הידעת? חמות- כלות מסביב לעולם

  • בבורמזית, הכינוי של כלה הוא "אישה מזיעה", כי עליה להזיע רבות כדי לרצות את חמותה.
  • בסין קיים מנהג של אימוץ הכלה המיועדת עוד בהיותה ילדה, על ידי משפחת החתן, עוד בהיותו ילד. האמונה העומדת בבסיס המנהג היא שסגנון חיים זה אמור למנוע זעזועים ומשברים לאחר הנישואים. כתוצאה מכך, הכלה רואה בחמותה אם של ממש, ומקבלת את מרותה כמו בת צייתנית.
  • בטייוואן, החמות עונדת לכלה את טבעת הנישואין ולא החתן. משמעות האקט: שליטה של החמות בכלתה.

בתמונה: דר' ברסלרמן

תאריך: 03/03/2011
גיליון: 776
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדוברת
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il