16/08/2014
אודותינו מהדורת השבוע מהדורות קודמות חיפוש בארכיון דפי אינדקס תושבים מגיבים צור קשר
תוצאות חיפוש
נמצאו 167 תוצאות התואמות את החיפוש
''צא ולמד'' – כלים לחיים
מאת: זוהר גולדפרב
חכמת חיים בכמה משפטים שכדאי שיעברו לדור הבא.

"צא ולמד" – אלו המילים בהן מתחילה ההגדה. "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר" – קהל היעד העיקרי של ההגדה הוא הדור הבא. מה כדאי ללמד את הילדים שלנו? כולנו תקווה שהם יסיימו את שנת הלימודים חכמים יותר ושירכשו אסטרטגיות למידה שישרתו אותם השנה ובשנים הבאות. עד כאן באשר למרחב הדידקטי בכתבה זו. מכאן והלאה: רק חכמת חיים.

אם הייתם אתם בונים את מערכת השיעורים של ילדכם, כיצד היא הייתה נראית? אם הייתם יכולים להכניס לתוכה לפחות שעתיים בשבוע שעורים המבוססים על "חכמת חיים", מה הייתם מלמדים?

המעטפת החיצונית – הגוף שלי

בעיות שונות מתעוררות בשלבים אלו ואחרים ובמיוחד בתקופת גיל ההתבגרות ולא רק אצל בנות, ממש לא: בעיות הנוגעות בדימוי הגוף. הרעיון הוא להעביר לילדים את המסר שמה שיש הוא מה שיש, אבל במובן החיובי של הכתוב. להשלים ולקבל את המעטפת החיצונית. לא פשוט לנסות להסביר לנערה בגיל ההתבגרות שיופי הוא בעיני המתבונן ושטעם אישי כל כך שונה ומגוון, אבל אפשר לחזור על מלל הזה בווריאציות שונות בכל גיל ולהחמיא בכל גיל. ההבנה בנושא וההפנמה של הרעיון: "אני יפה איך שאני" מתפתחת ומקבלת פרספקטיבה רחבה יותר עם השנים, כך שבכל שלב הילד יבין אחרת ויעבד בצורה שונה את המידע. אנחנו נשתדל לעשות כל שאנו יכולים לעשות כדי לשדר את המסר הנכון לגבי דימוי הגוף בהתמדה עיקשת, כי איכות עולמם הרגשי תלויה גם בכך.

יצירת כלים להתמודדות עם מצבים שונים

לא אחת יתמודדו הילדים שלנו עם מצבים שונים ומגוונים שלא פעם יעלו דמעה. הרעיון הוא להזכיר להם בכל התמודדות חדשה את הדרך בה הצליחו להתמודד בעבר במצבים שונים, ולהקיש על המקרה בהווה. כוח ההתמודדות שלהם גדל אם הם זוכרים הצלחות ואם הם יכולים לחבר בין אלה לבין המקרים החדשים בהם הם פוגשים. הזיכרון שלנו והפרספקטיבה שלנו עוזרים להם לצמוח ולהתמודד. הרעיון הוא להזכיר הצלחות ולצמוח באמצעותן.

לא לשכוח כישלונות

כשם שניתן להפיק מהצלחות, כך כישלונות הם כלי מצוין כדי לגדול ולהתחזק. זה קשה לנו, אז על אחת כמה וכמה קשה לילדים שלנו. אם נלמד אותם שכישלון הוא לא פגם אלא חלק טבעי מהחיים, ואפשר לעשות איתו כל מיני דברים כמו לקבור את הראש בחול, להאשים אחרים או ללמוד ולהפיק ממנו, נוכל לגדל אותם להיות מבוגרים הלוקחים אחריות, לא מפחדים מטעויות ולא מפרשים אותם כפגם אישיותי.

שינוי ותוצר דורשים התמדה

במיוחד בעולם האינסטנט כיום, הערך – התמדה, משמעותי הרבה יותר מפעם. אין להם זמן הרי, הם רוצים הכול עכשיו, גם אם מדובר במשהו מוחשי וגם אם מדובר במיומנות מסוימת כמו שוער טוב לדוגמה. נאפשר להם להתנסות, נעודד אותם להתמדה, נלמד אותם כיצד לראות בעיני דמיונם את החזון (גיטריסט בלהקה) כל זמן שמשעמם להם לחזור על אותה מנגינה שוב ושוב עד שתהיה מושלמת.

שביעות רצון ממה שיש

אל תטעו, אין מדובר בעידוד לבינוניות. השגיות היא טובה ומומלצת, אך בד בבד חשוב להזכיר להם שמה שכבר יש, זה כבר טוב. זהו המתכון לעשיר השמח בחלקו.

הימנעות מביקורת על אחרים

אם הם יבינו שכל אדם משקף אצלם את מה שהם אוהבים או לא אוהבים בתוכם, נצמיח בהם את היכולת להכיר אחר כפי שהוא, להכיל את עצמם כפי שהם ואת האפשרות לראות בכל מפגש עם אדם אחר (נעים יותר או פחות) את הדבר שאותו הם יכולים ללמוד ממנו על עצמם.

האשמה אינה מוטלת על כתפי האחר

פיתחו את השק האישי של הילד שלכם, זה שהוא כבר מסתובב איתו בעולם, ההוא שקשור למקל ומונח על כתפו, והכניסו לשם אחריות אישית על מעשיו. ברור, לא? די מתסכל לשמוע את הביטויים "לא עשית לי", ו"בגללך", ובהחלט לוקח להם די הרבה זמן להפנים את העובדה שהחיים, בסופו של דבר, בעוד כמה וכמה שנים יהיו האחריות שלהם בלבד. מתחילים מקטן, ואין הכוונה למטלות ולאחריות בבית, אלא ל"שיקופים" של התנהגויות. לדוגמה: "אם אמרת לחבר שלך ככה, ברור שהוא לא ירצה לשחק איתך. דמיין כיצד אתה היית מרגיש. אתה מחליט איך להתנהג עם חבר. מה שהוא עושה אינו קובע לך מה שאתה תעשה, יש לך הרבה אפשרויות בחירה". כך הכדור חוזר למגרש שלו, וכך זה בכל תחום. "מה שבשלת תאכל", אבל בעדינות.

סמוך על עצמך

כמה זה קשה לנו לפעמים, נכון? ולהנחיל זאת לדור הצעיר... אפשר לראות את "בית הספר" לחיים שאנו "עושים" להם כמסלול למידה גם לנו אם נשכיל להבין שהמראות שהם מציבים לנו והחוויות שאנו עוברים משום שהם חלק מחיינו, תורמים למסע החיים שלנו יותר מן המשוער.

לסיכום, חשוב לזכור "נאה דורש נאה מקיים", העבודה היא סיזיפית והטפטוף של המידע תמיד יידרש. פעם אחת אינה מספיקה כדי להפנים כי ככה זה, כי לרוב המין האנושי לומד על ידי ניסוי וטעייה, ועל ידי נפילה והתרוממות. למרות שהרבה דברים הם יצטרכו לחוות על בשרם, כדי להבין ולהפנים, זה לא מותיר אותנו מחוץ למשוואה. תפקידנו להאיר ולכוון, גם בפעם המיליון, אבל עם אהבה. "בית ספר לחיים", זה מה שאנחנו ההורים "עושים" להם.

תמונת אילוסטרציה

תאריך: 27/03/2014
גיליון: 930
עמוד: 6
חדשות ראש העין
תשחץ
לוח אינדקס
חדשות השומרון
סודוקו
נדל''ן
הכתבה המרכזית
אסטרולוגיה
במחשבה שנייה
לא קונבנציונאלי
מדור משפטי
חגים ומועדי ישראל
חינוך ותרבות
מדור חקירות
חדשות בארץ
ספורט
מחשבים
טוקבקינדקס וסקרים
פלילי
רפואת שיניים
משולחן הדובר
סיבוב בעיר
צרכנות
שונות

  הדפסהדפס

 
אינדקס אובייקטיבי רח' שבזי 26 ראש העין, 48622   טל:03-9022299, 0544-318001 פקס: 03-9022298
אודותינו | מהדורת השבוע | מהדורות קודמות | חיפוש בארכיון | תושבים מגיבים | תקנון | מפת האתר
Powered by הקמת אתרים  קידום אתרים עיצוב אתר - קצנשטיין גילי , נטלי חדד ארמי כל הזכויות שמורות © www.index-r.co.il